Du ved, hvad appen skal kunne og hvilket problem den løser – så langt, så godt. Der findes over to millioner apps i App Store, men kun 1% får finansiel succes. Det kræver altså mere end blot en god idé at opnå den succes. Derfor er det vigtigt at lave en plan for, hvordan din app skal tjene penge hjem, hvis du vil lave en forretning ud af den. Der findes overordnet tre typer apps:

  • Premium-apps: Her betaler du et beløb, typisk én dollar, for appen. Fordelen er, at du får penge i kassen med det samme. Der er også en ulempe i form af, at kun en lille brøkdel af dine potentielle brugere er villige til at betale.
  • Freemium-apps: Her kan alle downloade og bruge appen uden at betale først. Visse funktioner og indhold inde i appen skal du dog betale for. Denne løsning er smart, da alle kan downloade din app gratis samtidig med, at du kan sælge dem dine løsninger inde i appen.
  • Gratis apps: Din app koster intet, og brugeren får med det samme adgang til alle funktioner uden merpris. Her kan du tiltrække en masse brugere, udbyde plads i appen til annoncører, og dermed tjene penge på reklamer. Denne løsning bruges også af virksomheder, som vil have en app for at opnå højere synlighed.

App til virksomheder

Hvis du arbejder i en stor virksomhed, som står og mangler en informativ app, behøver du ikke nødvendigvis at have en forretningsplan. Du skal derimod have en skarp plan for, hvorfor og hvordan du vil få folk til at downloade den. Er formålet at få mere engagerede kunder? Markedsføre dine produkter på en mere direkte måde? Måske noget helt tredje? Medmindre app’en er til internt brug, skal selv de største virksomheder gøre noget aktivt for at få folk til at bruge deres app. Apps kan være gode til at ramme alle brugere – om det er til en valutaomregner eller en større omgang økonomistyring.

Hvordan starter man med at lave en app?

Hvis I er en stor virksomhed, vil en billig app-løsning typisk ikke være tilstrækkelig. Omvendt skal I heller ikke bruge hundredtusindvis af kroner, før I ved, om appen har værdi. Heldigvis findes der en mellemvej. Løsningen kaldes på engelsk ‘Minimum Viable Product’ og forkortes MVP i daglig tale.

Dit MVP er det mindst brugbare produkt, du kan lave. Dit MVP – din app – behøver altså hverken være flot designet eller færdiglavet. Den skal bare kunne udføre den hovedfunktion, du ønsker, den skal kunne. Ved at lave et MVP for din app, før den helt store udvikling påbegyndes, undgår du at spilde for mange penge, hvis appens funktionalitet ikke lever op til dine forventningerne.

Min app fungerer – hvad så nu?

Hvis jeres MVP og dermed app fungerer, overgår den til at blive et MTP, ‘Minimum Testable Product’. Denne fase er den mest afgørende. Her starter en process, hvor I først og fremmest skal finde en gruppe testpersoner. Disse testpersoner skal så afprøve jeres app over en periode og nedskrive deres kritik.

Når I som virksomhed modtager feedbacken, opdager i et mønster i, hvad folk godt kan lide, og hvad de ikke kan lide. Dermed kan I eliminere de ting, der ikke fungerer, og skrue op for det, der fungerer. Men her stopper fasen ikke. Jeres testpersoner skal evaluere appen igen, efter I har implementeret rettelserne og optimeret i forhold til den feedback, I har fået. Og igen. Og igen.

Hvis man vil have optimeret appen til perfektion, kan man også bruge en professionel app-udvikler, som har forstand på, hvordan man tester produktet igennem.

Hvordan skal din app se ud?

Når du ved, hvilket problem din idé løser, hvordan din app skal tjene penge, og hvordan man laver de ønskede funktioner, så folk vil bruge appen, kommer du til det sjove; at designe din app. Måske har du allerede en idé om, hvordan din app skal se ud? Prøv at skitser dine idéer, få feedback fra dine kolleger, og forhør dig hos en grafiker. Hvis du er helt tom for idéer, kan du kigge på sider som Behance, hvor du kan finde innovative designidéer. Husk hele tiden på din målgruppe, når du leder efter et passende design; hvilke farver og former vil appellere til potentielle brugere? Hvis du laver appen til din virksomhed, sørg for at jeres logo og farver går igen.

Lancer din app

Når du har skabt en flot og funktionel app, gennemført tests, og optimeret appen med feedback, er du klar til lancering. Før du kan indsende den til Apples App Store, skal du kende deres retningslinjer for udviklere. Dobbelttjek, at du opfylder kravene. Kravene kan du se her.

Virker det hele lidt uoverskueligt? Så kan du beregne, hvor mange penge du skal af med, hvis du vil have os til at lave den for dig. Vi har lavet flotte, funktionelle apps for Lotto, Coop, Oreo og mange andre store virksomheder. Beregn din pris på siden her.